niedziela, 16 marca 2008

Fonograficzne ciekawostki Lady Pank (w przygotowaniu)

Image Hosted by ImageShack.us

W 2003 r. firma fonograficzna BMG Poland wydała płytę (egzemplarz promocyjny - nie do sprzedaży), która stanowiła gadżet reklamowy podczas zamkniętych koncertów Lady Pank dla ERY. Płyta zawiera cztery utwory: "Słońcem opętani", "Zawsze tam, gdzie ty", "Tacy sami" oraz - zarejestrowaną w wersji koncertowej - "Sztukę latania" (koncert w klubie "Wolność FM" w Krakowie, 21 III 1999 r.).
Image Hosted by ImageShack.us





W marcu 2004 roku do tygodnika "Pani domu" (Nr 13) dołączono płytę (ZŁOTA SERIA "Pani domu"", cz. I) zawierającą najwieksze przeboje zespołu Lady Pank. Na płycie znalazły się takie utwory jak: "7-me niebo nienawiści", "Zawsze tam, gdzie ty", "Kryzysowa narzeczona" (utwór zarejestrowany w wersji koncertowej), "Tacy sami" oraz "Zostawcie Titanica". (Egzemplarz promocyjny - nie do sprzedaży). Producent: BMG Poland. Tłoczenie: TAKT.
Image Hosted by ImageShack.us






W listopadzie 2003 roku do tygodnika "Tina" (nr 47) dołączono osobliwą płytę zawierającą największe przeboje zespołu Lady Pank pochodzące z pierwszej płyty grupy. Tę sama płytę dołączono w lutym 2004 roku do magazynu dla rodziców "Mamy dziecko". Płyta CD zawiera następujące utwory Lady Pank: "Mniej niż zero", "Moje Kilimandżaro", "Fabryka małp", "Kryzysowa narzeczona" i "Zamki na piasku". (Produkcja GM Records na podstawie licencji A.A.MTJ/Euromuzyka).
Image Hosted by ImageShack.us





W 1984 roku, prywatna firma fonograficzna "Karolina" ze Świnoujścia, wespół z wrocławskim oddziałem PSJ, wydała kasetę "LIVE" (PK-006), na której znalazły się utwory zarejestrowane podczas koncertu Lady Pank w Hali Gwardii w listopadzie 1983 roku (vide: fotografia okładki kasety powyżej). Ponadto na rynku, nawet jeszcze w latach 80-tych, ukazało się kilka wznowień pierwszej płyty zespołu. Kasety zawierały rozmaite okładki. Bardzo rzadko była to okładka płyty Tonpressu. Jeżeli chodzi o tę płytę to okładka na przykład firmy "Karolina" (PK-004) przedstawiała zespół z nagą dziewczyną...
Image Hosted by ImageShack.us





Do fonograficznych "białych kruków" w dyskografii Lady Pank należą zapewne pierwsze trzy winylowe single grupy. (Wszystkie wówczas wydane przez firmę Tonpress). Pierwszy, "historyczny" już czarny krążek - "Minus 10 w Rio"/"Mała Lady Punk" (S-443) i dwa następne: "Mniej niż zero"/"Pokręciło mi się w głowie" (S-458) oraz "Wciąż bardziej obcy"/"Zamki na piasku" (S-474), z których to dwóch wymienionych singli wszystkie cztery utwory znalazły się na winylowym longplay'u Tonpressu (SXT-26) "Lady Pank". Tak to bywa, że najczęściej pierwsza płyta zespołu nosi tytuł taki jak i nazwa grupy. Nie inaczej było w przypadku zespołu założonego przez Jana Borysewicza. A sama płyta ? Przez wielu - do dzisiaj uważana jest za najlepszą w dyskografii zespołu Lady Pank.

Po latach, już na nośniku CD, wznowiono materiał z pierwszej, winylowej płyty zespołu, czyli dziewięć utworów wokalno-instrumentalnych oraz utwór instrumentalny "Zakłócenie porządku". Znalazły się na nim także dwa pierwsze nagrania ("Mała Lady Punk", "Minus 10 w Rio") oraz utwory, które ukazały się na kolejnych singlach zespołu w połowie lat 80-tych, tj. "Raport z N."/"Rysunkowa postać" i "Sly"/"This is only rock and roll". Ciakwostką może być fakt, iż kolejna wersja "Minus 10 w Rio" (premiera po kilku latach od chwili jej zarejestrowania w pierwszym składzie zespołu) ukazała się (jako unreleased version) na płycie CD zatytułowanej "Lady Pank '81-'85". Materiał z tej płyty na nośniku CD wydał Intersonus w 1992 roku. Także Intersonus Music, na licencji Tonpress-KAW, w 1994 r. wydał kasetę magnetofonową (ISK 007), na której to w zasadzie znalazł się ten sam materiał, choć już bez "Pokręciło mi się w głowie", "Du du", a także bez "Minus 10 w Rio" - w obu nagranych wersjach. Natomiast w 1999 roku KOCH International wydał CD zawierający materiał z pierwszej płyty zespołu (w identycznej kolejności utworów jak na winylowej "Lady Pank") jako Digitally Remastered 24 Bit. Dystrybucja: Agencja Artystyczna MTJ.
Image Hosted by ImageShack.us





W 2000 roku Silverton na licencji firmy Tonpress wydał CD "Złote przeboje" grupy Lady Pank (TG CD 03). Na rynku ukazała się także kaseta magnetofonowa (TG MC 03). Stylizowana okładka płyty i kasety nawiązywała do okładki pierwszej płyty zespołu ("Lady Pank"). Materiał zgromadzony na tym wydawnictwie jest identyczny jak na nośniku CD "Lady Pank '81-'85" (IS 023, Intersonus, 1992). ["Minus 10 w Rio", "Mała Lady Punk". "Mniej niż zero", "Kryzysowa narzeczona", "Fabryka małp", "Pokręciło mi się w głowie", "Du du", "Zakłócenie porządku", "Zamki na piasku", "Wciąż bardziej obcy", "Vademecum skauta", "Moje Kilimandżaro", "Raport z N.", "Rysunkowa postać", "Sly", "This is only rock'n'roll", "Tańcz głupia, tańcz", "Minus 10 w Rio" (unreleased version)].
Image Hosted by ImageShack.us





Pierwszego marca 1985 roku grupa po raz pierwszy wyjechała do Stanów Zjednoczonych i przebywała tam trzy tygodnie. W tym samym czasie ukazała się w USA płyta zespołu zatytułowana "Drop Everything" (MCF 3270, później wydana w Polsce przez Klub Płytowy "Razem" - RLP 005). Był to anglojęzyczny analogon pierwszej płyty wydanej w kraju ("Lady Pank"). Nakładem MCA w USA ukazała się również kaseta magnetofonowa (MCAC-5558) zawierająca materiał z winylowego krążka "Drop Everything". Zespół przed amerykańską publicznością wykonał, bodaj chyba najlepsze, swoje dwa standardy z lat poprzednich: "Hero" (angielska wersja "Zamków na piasku") oraz "Minus zero" ("Mniej niż zero"). Na okładce amerykańskiej, winylowej płyty Lady Pank "Drop Everything" pojawił się także chochlik drukarski. Imię autora tekstów (Mogielnickiego) zostało napisane jako Andrjez. I tak już pozostało... Absolutnym rarytasem dla kolekcjonerów jest natomiast amerykański egzemplarz promocyjny płyty "Drop Everything" (MCA 5558) z nadrukiem "For promotion only, ownership reserved by MCA" oraz z naklejką promującą trzy hity z tego albumu: "Minus zero", "Hero", "Hustler".

Nawiasem mówiąc sami członkowie Lady Pank nie byli zachwyceni produkcją płyty... Koncern MCA, pomimo niewątpliwych dobrych chęci, nie stanął na wysokości zadania. Wokalista Lady Pank, w wywiadach prasowych udzielanych w połowie lat 80-tych twierdził, że tej płyty nie da się słuchać. Garażowe, brzęczące w głębi gitary, mocna sekcja z silnie wyeksponowanym basem, głośny wokal Janusza Panasewicza... Ze wspomnianego krążka na uwagę zasługiwał niewątpliwie utwór "Someone's 'round the corner", który szybko pochwycili sami Amerykanie i niebawem znalazł się na pierwszym miejscu w notowaniach radiowych jednej z Uczelni w Kalifornii. W rezultacie płyta "Drop Everything" Lady Pank znalazła się na 52. miejscu w notowaniach "Billboardu" w klasyfikacji dwustu najlepiej sprzedawanych płyt w USA. Latem 1985 roku Jan Borysewicz, w wywiadzie udzielonym dla tygodnika "Razem", snuł plany - zapowiadając nagranie przez Lady Pank w wersji angielskojęzycznej kilku utworów, które nie ukazały się na pierwszych dużych płytach zespołu. Miały to być "smaczki" na rynku amerykańskim jako, że chodziło wówczas o takie utwory jak: "Minus 10 w Rio", "Tańcz głupia, tańcz" i "Mała Lady Punk". W Stanach materiał ten jednak nigdy się nie ukazał. A szkoda. Tym bardziej, że akurat te utwory mogły mieć szanse na tamtejszym rynku. Przykładem był, od początku do końca, świetnie zaaranżowany przebój "Pokręciło mi się w głowie"...
Image Hosted by ImageShack.us





Tygodnik "NEW NUSICAL EXPRESS" (22 VI 1985) w dziale "Tour News" donosił, że: " Lady Pank jest czołową polską grupą rockową, która jako pierwszy zespół z kraju socjalistycznego, nagrała płytę długogrającą ("Drop Everything" dla wytwórni MCA). Z tej okazji grupa odwiedzi Londyn dając tam dwa koncerty "... Informacje o zespole ukazały się ponadto m.in. w tygodniku "NEWSWEEK" czy w dzienniku "WASHINGTON POST". W programie telewizyjnym Dicka Clarka "American Bandstand" (emisja: 24 IV 1985 r.) grupa wystąpiła - wykonując dwa utwory: "Minus zero" oraz "Hero". Dla MTV zrealizowano także teledysk z piosenką "Minus zero" w reżyserii Zbigniewa Rybczyńskiego, zdobywcy Oscara ("Tango").


Dużą ciekawostką było natomiast zaproponowanie trasy promocyjnej z Madonną. Zespół miał wystąpić jako "support act" w ramach tournee Madonny, która wówczas miała już kilka przebojów (m.in. "Holiday" czy "Material girl"). Lady Pank, po koncertach - dla MCA i dyrektorów największych wytwórni płytowych Zachodniego Wybrzeża, jak i w Waszyngtonie - otrzymał propozycję kilkutygodniowego tournee... z "wschodzącą gwiazdą pop amerykańskiego rynku muzycznego". Zespół jednak nie skorzystał wtedy z propozycji wspólnych występów z amerykańską wokalistką. Menadżerowie zespołu uznali, że jest na to jeszcze za wcześnie. Trudno zresztą jest przypuszczać, by zespół w ogóle zechciał wystąpić właśnie jako "support act". Nawet przed Luisą Marią Ciccione... W Stanach zespół nawiązał jednakże współpracę z Philem Garlandem. Jej rezultatem była m. in. kompozycja "On Top", która ukazała się, na reedytowanej już w Polsce, kasecie "Drop Everything". Foto: Andrzej Tyszko

Klub Płytowy "Razem" wydał w Polsce płytę "Drop Everything" (RLP 005), która nieco różniła się od amerykańskiego wydawnictwa MCA (MCF 3270). Ukazała się także kaseta magnetofonowa, której okładka nawiązywała do okładki kasety (MCAC-5558) MCA [sesja fotograficzna Andrzeja Tyszko]. Zawartość płyty reedytowanej w Polsce przez Klub Płytowy "Razem": "Minus zero", "Hustler", "Hero", "The Zoo That Has No Keeper", "Be Good", "Do do", "Someone's 'round the corner", "Disturbance of the Order", "Stranger", "My Kilimanjaro". Na polskim wydaniu kasety (KAROLINA) pojawił się dodatkowo utwór "On Top" powstały we współpracy z Philem Garlandem. Utwór można było usłyszeć w wersji live podczas Międzynarodowego Festiwalu Piosenki w Sopocie w sierpniu 1985 roku, gdzie grupa Lady Pank wystąpiła jako gwiazda tegoż festiwalu. Vide: Festiwal w Sopocie. Oryginalna, winylowa płyta Lady Pank "Drop Everything", wydana przez koncern MCA, zawierała także teksty do dziewięciu piosenek zgromadzonych na niej. Vide: Opis i teksty z płyty "Drop Everything".

W 1985 r. firma POLMARK wydała kasetę magnetofonową "On Top" (PK-120), która oprócz materiału znanego z płyty "Drop Everything" zawierała właśnie utwór "On Top" (3'20''). Materiał przygotowano w warszawskim studio Tonpressu oraz w angielskim Pollen Studios w Yorkshire dla wytwórni Mega Organisation. Produkcja: Dave Leaper i Lady Pank. Kolejność utworów na niniejszej kasecie była jednakże inna niż na płycie Klubu płytowego "Razem". Strona 1 - "Do do", "someone's 'round the corner", "Stranger", "My Kilimanjaro", "Hero". Strona 2 - "On Top", "Minus zero", "Hustler", "The Zoo That Has No Keeper", "Be Good", "Disturbance of the Order". Przekład tekstów na język angielski: Tom Wachtel. W 1993 r. Intersonus reedytował "Drop Everything" na CD (IS 056).
Foto: Jan Bortkiewicz

W 1984 roku zespół Lady Pank zarejestrował utwór z repertuaru Marii Koterbskiej "Augustowskie noce". Utwór pojawił się latem 1984 roku na liście przebojów Programu 3 PR. Zespół wystąpił także podczas telewizyjnego recitalu Marii Koterbskiej, gdzie wykonał tę właśnie kompozycję. W programie telewizyjnym Janusz Panasewicz wręczając kwiaty dla pani Marii uprzedził, iż dokonano - w wersji prezentowanej przez LP - małej zmiany tekstu ("muszelkę" zastąpiono "butelką").

"Augustowskie noce / Nad brzegami drzemiące / Noce parne, gorące / Osłonięte przez mgłę / Augustowskie noce / Zatopione w jeziorach / Nie poznane od wczoraj / Odnalazły dziś mnie / Ty przechowasz tę butelkę [w wersji oryginalnej: "muszelkę"] / Znalezioną nad Wigrami / Długo szumieć będzie jeszcze / Ożywiona wspomnieniami / Kolorowy sierpień / Naszym żaglem opięty / Pozostanie w pamięci / Przez długie dni / Ty przechowasz tę butelkę..." ("Augustowskie noce", muzyka: Leszczyńska, Zapert, słowa: Andrzej Tylczyński).

Podczas krakowskiego Festiwalu Studentów w 1984 roku Wiesław Tupaczewski wykonał utwór będący kompilacją kilku utworów Lady Pank. Ten prześmiewczy pastisz rockowych piosenek, opracowany przez Wiesława Tupaczewskiego we współpracy z Andrzejem Mogielnickim i Janem Borysewiczem, zdobył duże uznanie wśród krakowskich żaków. Tak powstało "Coś się pokręciło", które po latach na stałe weszło do repertuaru kabaretu OT.TO, w którym do dziś występuje właśnie Wiesław Tupaczewski. Poniższy tekst stanowi hybryd ośmiu utworów Lady Pank (muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Andrzej Mogielnicki): "Tańcz głupia, tańcz", "Vademecum skauta", "Pokręciło mi się w głowie", "Kryzysowa narzeczona", "Zamki na piasku", "Mniej niż zero", "Moje Kilimandżaro" oraz "Mała Lady Punk".

" U Maxima w Gdyni / tak mnie nagle pokochał świat / i pokręciło mi się w głowie / od wydarzeń i od / wesołych świąt / wesołych świąt / (ale to jeszcze nic, bo) / Kręci mi się w głowie, / kiedy pełno w szkle / (ale to wszystko jeszcze nic, bo) / Czasem tak dla hecy / Myślisz może, że więcej coś znaczysz / twoje miejsce na ziemi tłumaczy / zapłacony ciałem / kolorowy slajd / Tańcz, głupia, tańcz ! / Zamiast życzyć mi / Mniej niż zero Ooooooooooooo / O o o o !!! / Sama tego chciałaś, / pewnie coś był wart / Sypał zielonymi / honorowo jak skaut / Mogłaś moją być / choć to fizyce wbrew / nie jeden raz / nie jeden raz / aż po blady świt / słuchać nowin - one też kochać ciebie chcą / Mogłaś być już na / Kilimandżaro / Mogłaś / z piątku na sobotę / łykać to masło maślane / honorowo jak / mała lady punk / mała lady punk / Są tacy, to nie żart, / dla których / jesteś idolem / jesteś idolem / jesteś idolem / O o o o !!! " ("Coś się pokręciło", muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Andrzej Mogielnicki, wykonanie: Wiesław Tupaczewski, kabaret OT.TO).

"Sztuka latania" to utwór, który długo "dojrzewał" zanim zabrzmiał w radio. Na listach przebojów pojawił się wiosną 1985 roku, ale tekst powstał znacznie wcześniej, bo w 1984 roku. Zespół kończył właśnie nagrywać materiał na płytę "Ohyda" dla Savitoru. Pod koniec sesji nagrania przeciągały się czasami do późnych godzin wieczornych. Janusz Panasewicz, jak co dzień, wracał wieczorami do hotelu Forum, gdzie mieszkał. Zmęczenie dawało się we znaki wszystkim muzykom. Wokalista Lady Pank powiedział Andrzejowi Mogielnickiemu, że nie wie jak długo to jeszcze wytrzyma. Studio, praca, hotel... I znowu to samo. Tekściarz LP rzucił: "Czekaj, czekaj, to dobry pomysł na tekst". "Sztuka latania" pojawiła się na Liście Przebojów Programu III Polskiego Radia 16 III 1985 r. (154 wydanie listy). 20 kwietnia 1985 roku (notowanie 159) zajęła I miejsce na liście Trójki. Łącznie "Sztuka latania" przebywała na liście Trójki przez kolejnych jedenaście tygodni... Do utworu nakręcono, jeden z ciekawszych w tamtych latach, teledysków. Był to właściwie ostatni teledysk, w którym wystąpił perkusista Lady Pank - Jarosław Szlagowski "Szlaga". Inny perkusista (Marek Surzyn) nagrywał w "Sztuce" chórki. Utwór, co należy zaliczyć do ciekawostek fonograficznych, był niekiedy podczas koncertów w 1985 r. wyśpiewywany przez Janusza Panasewicza w języku angielskim.

W 1985 roku firma fonograficzna SAVITOR wydała winylową składankę (SVT 015) zatytułowaną "Sztuka latania", na której znalazły się dwa utwory zarejestrowane przez Lady Pank ("Sztuka latania" oraz "Banalna rzecz; C'est la vie"). Pierwszy z wymienionych tutaj utworów ukazywał się także później na różnych składankach grupy, natomiast "Banalna rzecz; C'est la vie" już nigdy więcej nie pojawiła się na żadnej z płyt zespołu Lady Pank, choć utwór ten prezentowany był w radio tuż po powrocie grupy z USA w 1985 roku. Wcześniej jednak (1983 r.), także firma SAVITOR, wydała składankę "Na luzie" (SVT 003) zawierającą utwory różnych wykonawców (Maanam, Urszula i Budka Suflera, Lombard, RSC, Lady Pank). Na płycie znalazły się takie utwory Lady Pank jak: "Tańcz głupia, tańcz" oraz "Vademecum skauta" - oba utwory z 1982 roku, które w 1983 r. nie znalazły się na płycie "Lady Pank" (Tonpress, SXT-26).

"Wędrowaliśmy po chmurach / Tak wysoko, że mogliśmy gwiazdy kraść / Nikt z nas wtedy nie przeczuwał, / Że tak szybko można znów na ziemię spaść / "C`est la vie" - to jest / Mówią mi banalna rzecz / Najpierw lot do chmur / Potem krok i szybko w dół / "C`est la vie" - la vie / Wciąż "To be or not to be" / Słabo znam tę grę / Chyba mam widoków mniej / Codzienne rano / Na wygraną / Jeszcze trochę dziś pamiętam / Na wspaniały do siódmego nieba start / Każdy dzień zmieniony w święto / Był jak as wyjęty z grubej talii kart / "C`est la vie" - to jest... / Ziemia odfruwała w ciągu paru chwil / Himalaje były w dole setki mil / Piękne lekcje kiedyś los nam dał / Geografii mórz i lądów naszych ciał". ("Banalna rzecz; C`est la vie", muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Andrzej Mogielnicki).

W 1985 roku Tonpress KAW wydał singiel (S-527), na którym znalazły się dwie kompozycje zarejestrowane w tym roku przez Lady Pank ("Raport z N."/"Rysunkowa postać"). Oba wspomniane utwory nagrano wówczas jeszcze z Jarosławem Szlagowskim - perkusistą grupy, grającym w Lady Pank w latach 1982-85. Pierwszy z wymienionych tu utworów ("Raport z N.") zespół, jeszcze wraz ze "Szlagą", przed kamerami TV wykonał choćby w czerwcu 1985 roku podczas Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Latem "Szlaga" przeszedł do Maanamu, a jego miejsce wkrótce zajął Andrzej Dylewski. W sierpniu, podczas recitalu grupy na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie, "Raport z N." zagrał już właśnie Andrzej Dylewski. Oba utwory są zatem ostatnimi kompozycjami zarejestrowanymi w tym roku przez kwintet - jeszcze z Jarosławem Szlagowskim. 30 XI 2000 roku były perkusista zespołu wystąpił podczas wrocławskiej gali Lady Pank wykonując utwór z pierwszej płyty - "Du du".

Co do "Du du"... Oprócz kłopotów z cenzurą największego przeboju lat 80-tych ("Mniej niż zero") także koncertowy hit Lady Pank ("Du du") "cierpiał" - jak wówczas argumentowano - z powodu "jawnie antysocjalistycznego przesłania...". Tekst piosenki ukazał się nawet już 1 lutego 1984 roku w "Głosie Pomorza" - na kierowanej do młodzieży stronie "Półgłosem". Szybko jednak spotkał się z przeciwem - o dziwo - nie tyle nawet lokalnej cenzury, co ówczesnego kierownictwa Wydziału Propagandy i Agitacji Komitetu Wojewódzkiego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w Koszalinie. Mało tego, utwór - mimo niewątpliwej swej popularności na koncertach - nie pojawił sie na liście przebojów Programu I Polskiego Radia. Także, jako wyjątek wśród hitów zespołu, nie gościł na Liście Przebojów Programu Trzeciego Polskiego Radia. Utwór przetrwał jednak próbę czasu i do dziś, po ponad dwudziestu latach, nadal chętnie wykonywany jest przez zespół na swych koncertach.

Ciekawostką fonograficzną w połowie lat 80-tych było zapewne wspólne zaśpiewanie w duecie (Krystyna Prońko - Janusz Panasewicz) utworu "Firma ja i ty". W 1986 roku zespół Lady Pank wziął udział w XV Tokio Music Festiwal. To właśnie w Tokio, w Nippon Budohkan Hall, wspomniany Festiwal zakończyło odśpiewanie przez wszystkich jego uczestników pokojowej pieśni "We Are The World". Partię, którą w oryginale tegoż songu śpiewał Bruce Springsten wykonał wówczas wokalista Lady Pank. Janusz Panasewicz, również w duecie (wespół z Kubą Molędą), zaśpiewał ponadto piosenkę dla dzieci "Z Puchatkiem na zawsze" ("Już zawsze na zawsze"). Polska wersja kompozycji Michaela Abbotta do słów Sarah Weeks ukazała się na fonograficznym wydawnictwie zatytułowanym "Kubuś Puchatek - piosenki ze stumilowego lasu". Duetów z udziałem Janusza Panasewicza jest więcej. Przykładem może być "Minus 10 w Rio" (w obu zarejestrowanych w studio wersjach tej kompozycji), gdzie tzw. "kanty" (zwrotki) zaśpiewał Jan Borysewicz, natomiast "góry", tj. refreny właśnie Janusz Panasewicz.

Również w duecie, tym razem z Robertem Gawlińskim, Janusz Panasewicz zaśpiewał utwór "Choćby nie wiem co" (muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Robert Gawliński), który ukazał się na składance "Być wolnym" wydanej w 1997 roku przez TIC-TAC. TVP emitowała także teledysk do utworu "Choćby nie wiem co".

Utwór "Firma ja i ty" znalazł się na płycie Polskich Nagrań (SX 2774) "Krystyna Prońko (Duety)". Polskie Nagrania wydały również na nośniku CD materiał "Krystyna Prońko - Supersession II Live", gdzie wśród szesnastu przebojów wokalistki można odnaleźć także tę kompozycję (utwór nr 9). "Firma ja i ty" zaśpiewana w duecie z Januszem Panasewiczem w połowie lat 80-tych trafiła na listę przebojów programu III Polskiego Radia. Utwór w tamtych latach doczekał się także zapisu telewizyjnego.

W 1987 roku grupa Lady Pank wzięła udział w studyjno-koncertowo-telewizyjnym przedsięwzięciu pod tytułem "Nasz wspólny świat". Nieco wcześniej zorganizowany na świecie, słynny "Live Aid", zapewne był swojego rodzaju wzorcem dla rodzimych artystów. Rezultatem tego pomysłu było wspólne wykonanie utworu (wersja studyjna i koncertowa) zatytułowanego "Stanie się cud" (muz. Jan Borysewicz). W nagraniu tego właśnie utworu, oprócz muzyków Lady Pank, wzięli udział także inni rockmani polskiej sceny. Wśród nich, widoczny na poniższej fotografii (z lewej strony Janusza Panasewicza) Marek Piekarczyk z zespołu TSA.

Utwór "Stanie się cud" z muzyką Jana Borysewicza (wykonanie: Nasz Wspólny Świat) pojawił się po raz pierwszy na Liście Przebojów Programu III PR 10 X 1987 r. (notowanie nr 291, prowadzenie: Marek Niedźwiecki). Ostatni raz utwór zagościł na liście 28 XI 1987 roku (notowanie nr 298). W sumie kompozycja przebywała na liście Trójki przez osiem tygodni. Najwyższe, bo drugie miejsce na liście zajęła ta pieśń 31 X 1987 (notowanie nr 294). W tym samym zresztą notowaniu, na miejscu trzecim, znalazła się wówczas piosenka "To co mam" zespołu Lady Pank. Utwór "Stanie się cud" zarejestrowano w studio w dwóch różnych wersjach: wokalno-instrumentalnej oraz krótszej - instrumentalnej. W 1987 roku Tonpress wydał winylowy singiel (MAK-003) z nagraniem tego właśnie songu. Do singla dołączono barwną wkładkę. Wśród wykonawców znaleźli się m.in.: Jan Borysewicz, Janusz Panasewicz, Małgorzata Ostrowska, Marek Piekarczyk, Grzegorz Skawiński i inni.

W 1988 roku ukazał się w USA pierwszy kompakt grupy Lady Pank, oparty o materiał z płyty "Tacy sami", a wydany przez KZ Electronic i Ziggi Mamok. Szkoda, że nie doszło do wydania w Stanach wcześniejszych przebojów grupy - jak na przykład "Sztuki latania", która notabene w Polsce niekiedy była wyśpiewywana na koncertach przez Janusza Panasewicza właśnie... w języku angielskim. Muzyczne inklinacje do hendrixowskiego brzmienia nie są także obce Janowi Borysewiczowi, który wespół z kilkoma znanymi gitarzystami dokonał nagrania utworu "Easy rider". W nagraniu sesyjnym wziął udział kuzyn Jimiego Hendrixa. Niestety, materiał ten nie ukazał się jak dotąd na żadnym krążku. Dociekliwi internauci mogą jedynie odnaleźć go w gąszczu plików w formacie MP3 rozsianych po całej sieci. (BO-Session, "Easy rider", czas: 6:10, 4,44 MB). Nagranie tego utworu Jimiego Hendrixa stanowić miało część muzycznego projektu, podczas którego Jan Borysewicz, wespół z zaproszonymi muzykami, zamierzał zaprezentować autorskie wykonania kompozycji Davisa, Coltrain'a oraz właśnie Hendrixa. Podczas nagrania, zrealizowanego przez Leszka Kamińskiego w studio S-4, oprócz Jana Borysewicza wzięli udział między innymi tacy gitarzyści jak Dariusz Kozakiewicz i Winicjusz Chróst.

Jan Borysewicz - oprócz swych solowych projektów, podczas których to wystąpił w roli wokalisty - także w zespole Lady Pank wielokrotnie zaprezentował się nie tylko w roli lidera, kompozytora, gitarzysty, ale rownież głównego wokalisty grupy. Blisko dwadzieścia różnych utworów z repertuaru Lady Pank śpiewa właśnie Jan Borysewicz. Te utwory to: "Mała Lady Punk", "Minus 10 w Rio" (singiel Tonpressu S-443), "Wciąż bardziej obcy", "Stranger" ("LADY PANK", "DROP EVERYTHING"), "Czas na mały blues" ("OHYDA"), "Chmurka", "Lew", "Dwie głowy, dwie szyje", "Piosenka o zbójach", "Kto przygód zna smak", "Każdy kij ma dwa końce" ("O DWÓCH TAKICH, CO UKRADLI KSIĘŻYC"), "Oglądamy film" ("TACY SAMI"), "Mały rastaman" ("ŁOWCY GŁÓW"), "Samotne noce", "Druga strona" ("NASZA REPUTACJA").

Ciekawostką fonograficzną jest także utwór "Zasypiam nad ranem" (wykonanie Jan Borysewicz), który można było wysłuchać podczas telewizyjnego recitalu grupy w lutym 1990 r., gdzie zespół wykonał niemal wszystkie utwory z płyty "TACY SAMI" oraz właśnie tę kompozycję... "I znowu musisz wyjść / Ostatnie chwile / I znowu mówisz mi: / Już zaśnij, już śpij / Na dłoniach został mi / Ten śmieszny zapach / I nie karz mi go zmyć / Zasypiam z nim / Zasypiam nad ranem / Zasypiam nad ranem / Niech zasnę, niech spadnę / Niech zasnę, niech spadnę / Dotykam wszystkich miejsc / Zacałowanych / Pomału badam się / Jestem ranny / Zasypiam nad ranem / Z sobą samym / Zasypiam nad ranem / Muszę spać / Niech zasnę, niech spadnę / Głową w gwiazdy / Niech zasną, niech spadną / Wszystkie gwiazdy tu / Głową w dół / Zasypiam..." ("Zasypiam nad ranem", muzyka i wykonanie: Jan Borysewicz).

Także singlowe "Gwiazdkowe dzieci" Lady Pank z 1987 roku zawierają wokal lidera zespołu.

"Za naszym oknem na nowy już rok / Coś się zapala i błyszczy przez mrok / Gwiazdkowe dzieci u nadziei wrót / Stoimy wszystkie czekając na cud / Ufni w potęgę / Ściszany głos / Aż za szyb kręgiem / Błyśnie nasz los / Zimne są ognie i biała jest noc / Pali się drzewko i truchleje moc / Gwiazdkowe dzieci swych ojców i mam / Stoimy wszystkie u nadziei bram / Wierząc, że właśnie / Musi tak być / Póki nie zgaśnie / Nadziei znak / Tyle jest myśli i tyle jest nas / Gwiazdkowych dzieci spod milionów gwiazd / Stojących ciągle u nadziei bram / Gwiazdkowych dzieci swych ojców i mam" ("Gwiazdkowe dzieci", muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Andrzej Mogielnicki).

Wśród fonograficznych "rodzynków" w dyskografii Jana Borysewicza można odnaleźć maxi-singiel, tzw. "czwórkę", na której znalazły się takie utwory jak: "Gwiazdkowe dzieci" i "Gwiazda na wietrze". Oba utwory w dwóch wersjach: wokalno-instrumentalnej oraz instrumentalnej. Oba też znalazły się na nośniku CD "Królowa ciszy". Nie można ich jednak odnaleźć na MC (na przykład kaseta Polmark, PK 155, wydana jesienią 1988 roku nie zawierała tych dwóch kompozycji. Co ciekawe, utwór "Gwiazdkowe dzieci" miał swą radiową premierę w lutym 1987 roku, a więc długo przed wydaniem wspomnianej kasety. Te dwie unikatowe kompozycje znajdują się jednak (jako bonus track) na płycie "Jan Borysewicz - Pastorałki" wydanej przez Starling S.A. (CD 30B).

W pierwszej połowie lat 90-tych zespół Lady Pank nagrał wyjątkowy utwór "Wilki idą", który nie został wydany na żadnej płycie zespołu. Utwór skomponowany przez Jana Borysewicza stanowił wówczas ilustrację muzyczną do rysunkowego teledysku zrealizowanego przez Macieja Ćwieka. Teledysk można było kilkakrotnie obejrzeć w programie "Animals" poświęconym właśnie obronie wilków z Białowieży zagrożonych ich odstrzałem.

("Wilki idą", Lady Pank) "Takie czyste, takie śliczne / pyski mają sympatyczne / - włosy uczesane / Idą wilki borem, lasem / krokiem, skokiem, hopsasasem / - przez góry i dołki / Tu jelonek, a tam szyszka / tu ogonek, a tam myszka / - fikają koziołki / Wilki idą, wilki idą / drży ze strachu na ich widok / i mały i duży / Polowały na niedźwiedzia / zobaczyły łeb od śledzia / - wieją aż się kurzy / Wilki idą, wilki idą / drży ze strachu na ich widok / i mały i duży / Płyną chmury jak latawce / leżą wilki w miękkiej trawce / - grzeją sobie brzuchy / Patrzy na nie spoza krzaków / wystraszonych sześć ślimaków / - jeż i dwie ropuchy / Idą wilki scieżką wilczą / to zawyją, to zaryczą / -a-u-ła-łu, a-u-ła-łu / Poszły sobie na jagody / wywaliły się do wody / - bardzo im wesoło / To się gryzą, to się lubią / to się znajdą, to się zgubią / - pośród leśnych chaszczy / Zaczajone pod krzakami / kłapią groźnie zębiskami / - ogniem zieją z paszczy / Wilki idą, wilki idą / drży ze strachu na ich widok / i mały i duży / Wilki idą, wilki idą / drży ze strachu na ich widok / i mały i duży".

Muzyczne inspiracje w nagraniach zespołu Lady Pank w pierwszych latach jego działalności wyraźnie oscylowały wokół twórczości The Police. Nie zaprzeczał temu nigdy, zasłuchany właśnie w "Policjantów", Jan Borysewicz. Słychać to wyraźnie w grze perkusisty i aranżacjach gitary, także basowej. Przykładem - pierwszy singiel grupy. Także na pierwszej długogrającej płycie zespołu słychać bardzo "copelandowską" perkusję. Układ utworów drugiej płyty jest również zbliżony do "Synchronicity". Podobnie trawestacje bądź też tłumaczenia tytułów utworów innych znanych wykonawców wskazywały na muzyczne upodobania muzyków grupy. Przykładem tłumaczenie tytułu utworu Rolling Stones "To jest tylko rock and roll" lub strawestowany tytuł "De Do Do Do, De Da Da Da" Police.

Zapisy fonograficzne niektórych utworów Lady Pank zawierają także głos wykonawców, którzy wspierają swym śpiewem wokalistów grupy. Dotyczy to przede wszystkim partii wokalnych wyśpiewywanych w chórkach, choć nie tylko przez pozostałych muzyków zespołu... Można to usłyszeć choćby w ocierającym się o pastisz "Nigdy nie za wiele rokendrola" czy też w chóralnym zakończeniu "Gwiazdkowych dzieci" z udziałem Andrzeja Mogielnickiego. Podczas nagrywania "Sztuki latania" chórki w wersie live is brutal wykonywał m.in. side-man, perkusista Marek Surzyn. Natomiast bokser Dariusz "Tiger" Michalczewski zaśpiewał wspólnie z zespołem "Niedawno" ("Jest taki kraj"). Oprócz żeńskich chórków pojawiających się czasami na płytach zespołu także dzieci użyczyły swego głosu w nagraniach grupy. Przykładem "Zimowe graffiti" z udziałem Marii Komasy, Szymona Komasy i Karoliny Kiełbasińskiej. Natomiast w utworze "Do Moniki L." (płyta "Koncertowa") słyszymy głos Doroty Marczyk.

Wydań materiału "The best of" ukazało się sporo. Nie zawsze jednak wszystkie wydawnictwa korelowały z zawartością płyty "The best of Lady Pank" (USA, LP-2-CD, 1990 r.). Na jednej z kaset zawierających materiał sygnowany tym tytułem (MC CX003, produkcja i dystrybucja "Baron Music", licencja "Conart", 1992 r.) na okładkę wkradło się kilka osobliwych chochlików drukarskich... "Sztuka na Brodłeja" czy "Babilon" (zapis oryginalny) - zamiast "Szakal na Brodłeju" i "Babilon Disko Najt". Ponadto autorem tekstu "Giga giganci" jest Zbigniew Hołdys, a nie - jak sugeruje informacja na okładce tej kasety - Grzegorz Ciechowski.

Podobne chochliki edytorskie wkradły się na okładkę płyty "Lady Pank", reedytowanej i wydanej na nośniku CD. Ikonografia zawarta na okładce, przedstawiająca twarze muzyków i umieszczone pod nimi ich imiona i nazwiska jest, oprócz Jarosława Szlagowskiego, niezgodna z prawdą...


Także na okładce winylowej płyty "Drop Everything" (MCF 3270) wydanej w USA - imię autora tekstów piosenek (Mogielnickiego) zostało napisane jako... Andrjez.

Do fonograficznych ciekawostek związanych z dyskografią Lady Pank należy niewątpliwie to, iż na okładce kasety "NANA" (MCHP 001-4) wydanej przez KOCH w 1994 roku znajdują się teksty piosenek, wśród których tekst do "Zabić strach" (słowa: Bogdan Olewicz) zawiera wersy, których to nie można usłyszeć w rzeczonym nagraniu tegoż właśnie utworu. W tym fragmencie utworu, w którym pojawia się pierwsze solo gitarowe w "Zabić strach", tekst piosenki jest następujący: "Jak ty mogłaś być tak samolubną / Jak tam chciałaś iść / Z tobą poszedł bym / Co trzeba zrobić, by zabić strach ? / Balanga czasem za długo trwa / Ci, którzy mają dość - idą spać / Nie każdy prawo ma rano wstać". Tego fragmentu tekstu oczywiście nie ma - tak w nagraniu studyjnym, jak i w wersji koncertowej...

W 1997 roku Andrzej "Piasek" Piaseczny nagrywał swoją pierwszą solową płytę, zatytułowaną "Piasek" (ZIC ZAC/BMG Ariola Poland). Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że właśnie ta płyta związana jest z Janem Borysewiczem i utworem "Wciąż bardziej obcy" (muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Andrzej Mogielnicki) z repertuaru Lady Pank. W styczniu 1998 roku BMG Poland wydał CD oraz kasetę z nagraniami studyjnymi "Piaska" ze wspomnianego debiutu. Nad płytą pracowali: Kayah, Nora Niemen oraz właśnie Jan Borysewicz. Dużą ciekawostką fonograficzną było natomiast wydanie we wrześniu 1998 roku przez BMG Poland płytki CD (maxi) "Obcy" Andrzeja Piasecznego, na której znalazła się interpretacja "Piaska" kompozycji Jana Borysewicza "Wciąż bardziej obcy". Płytka zawiera dwie wersje tego utworu: Radio edit live'98 (czas: 3:39) oraz CD version (czas: 3:59).

Innym polskim wykonawcą, który do swojego repertuaru wprowadził utwór zespołu Lady Pank jest raper Karramba. W 1999 roku Pomaton EMI wydał płytę "Dr Spikee" Karramby, na której to znalazł się m. in. cover "Marchewkowego pola" Lady Pank... Karramba - jako producent muzyczny, autor tekstów oraz kompozytor na swej płycie "Dr Spikee" - zamieścił tutaj dwa obce utwory. Jednym z nich jest właśnie "Marchewkowe pole" - utwór nr 6, (czas: 3:36). Płyta miała swą premierę 12 kwietnia 1999 roku. Studyjna wersja "Marchewkowego pola" w oryginalnym wykonaniu Lady Pank jest nieco dłuższa (3:50).

Z kronikarskiego obowiązku należy tu przypomnieć, że w 1997 roku (tuż przed wyborami parlamentarnymi do Sejmu III Rzeczypospolitej) znany autor tekstów - Jacek Skubikowski - zwrócił się do Jana Borysewicza, aby właśnie lider Lady Pank skomponował utwór do jego słów. Tak powstało "Niedawno..." - kompozycja Jana Borysewicza do słów Jacka Skubikowskiego, która wkrótce stała się ... hymnem wyborczym Unii Wolności. W mediach piosenka lansowana była jako "Jest taki kraj" lub "Moje sny". Należy tu nadmienić, iż zespół Lady Pank nigdy nie angażował się w politykę. Tak też było i w przypadku tej właśnie kompozycji. Powstała ona tylko i wyłącznie na prośbę przyjaciela zespołu - Jacka Skubikowskiego. Niewątpliwie jednak stanowi dużą ciekawostkę fonograficzną, tym bardziej, że nie wydaną na żadnej "dużej" płycie. Archiwalne już dziś to nagranie zespołu Lady Pank można jednakże odnaleźć w sieci jako plik w formacie MP3 ("Moje sny", czas: 3:15, 2,74 MB). W nagraniu tego utworu, zrealizowanego w lubelskim studio "Hendrix", wziął udział (chórki) Dariusz "Tiger" Michalczewski.

"Niedawno tak jeszcze było mi wstyd / Że jestem stąd i że muszę tu żyć / I nigdy nic pewnie nie zmieni się / Już cały czas pozostanie jak jest / Jest taki kraj, myślę o nim nieraz, / Gdzie można chcieć żyć lepiej niż teraz ! / Skąd cały świat tak łatwo dogonić /- To moje sny, przyłącz się do nich ! / Niedawno tak jeszcze nie wiedział nikt / Jak łatwo uczyć się normalnie tak żyć / Nie gdzieś daleko stąd, a właśnie tu / Choć wciąż do przejścia pozostało sto dróg / Jest taki kraj... / Niedawno tak jeszcze było mi wstyd / Dziś mogę sam wybrać dokąd chcę iść / Jest taki kraj... / Jest taki kraj... / Zawsze do przodu chcę dalej iść / Wolność i rozum pomagają mi w tym / Jest taki kraj... / To moje sny, przyłącz się do nich" ("Niedawno...", muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Jacek Skubikowski).

Jeżeli chodzi o ten utwór - ciekawostką jest to, że występuje on w dwóch, niewiele różniących się wersjach. Czasy obu zarejestrowanych utworów są podobne, choć w "dłuższej" wersji wokalista zespołu - Janusz Panasewicz śpiewa fragment tekstu, którego jednak nie ma w wersji skróconej ("Zawsze do przodu chcę dalej iść / Wolność i rozum pomagają mi w tym"). Zakończenia obu wersji także są nieco różne... W radio utwór był często emitowany przed wyborami we wrześniu 1997 roku.

W 1997 roku wydawnictwo TIC-TAC edytowało składankę "Być wolnym". Materiał, który ukazał się na płycie i kasecie zawierał następujące utwory: "Choćby nie wiem co" (Panasewicz/Gawliński), "W milczeniu żyjemy" (Kukiz), "Na dzikiej łące" (Perfect), "Co się z tobą dzieje" (Urszula), "Byś imię miał" (Lady Pank), "Z dzikiej ziemi" (Gawliński), "Co mogę jeszcze dać" (Nalepa), "Zbyszek kieliszek, koleżanka szklanka" (Big Cyc), "Planeta" (T.Love), "Co dalej" (Oddział Zamknięty), "Blustery Nite Tour" (Acid Drinkers). Składanka zawiera kilka kompozycji Jana Borysewicza: "Byś imię miał", "Choćby nie wiem co" (słowa: Robert Gawliński) oraz "W milczeniu żyjemy" - utwór skomponowany dla Pawła Kukiza. Ciekawostką było niewątpliwie wspólne zagranie muzyków Lady Pank z grupami BIG CYC i Acid Drinkers. Utwór Lady Pank "Byś imię miał" (muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Janusz Panasewicz) pojawił się również (jako super bonus) na płycie i kasecie licencyjnej (SA-199) "THE BEST OF LADY PANK" wydanej w 1999 roku przez S.A. Starling.

"Dobrze jest, nie mówi nikt / Dobrze jest, nie zamykam drzwi / Żyję tak jak umiem żyć / W ręku mym niewidzialna nić / Faluje cały pejzaż / Unosi mnie co dnia / Rozkołysana przestrzeń /za oknem znika... / Bym imię miał kiedy wschodzi Słońce / Bym imię miał aż do końca / Bym imię miał kiedy biją dzwony / Bym imię miał przytulony / Tobie też tu dobrze tak / Ramion twych ruchomy cel / Dajesz mi niewidzialny znak / Czuję jak mieszam czerń i biel / Faluje całe ciało / Faluje cały czas / Oddychasz całkiem śmiało / I zrobię tak, byś był / Byś imię miał kiedy wstaje Słońce / Byś imię miał aż do końca / Byś imię miał kiedy biją dzwony / Byś imię miał przytulony / Byś imię miał kiedy wschodzi Słońce / Byś imię miał aż do końca / Byś imię miał kiedy biją dzwony / Unosił cię wiatr szalony / Możesz spać, nie budzi nic / Ciepło tu, taka długa noc / Możesz iść, nie woła nikt / Możesz biec do utraty sił / Byś imię miał kiedy wschodzi Słońce / Byś imię miał aż do końca / Byś imię miał kiedy biją dzwony / Unosił cię wiatr szalony / Byś imię miał kiedy wschodzi Słońce / Byś imię miał aż do końca / Byś imię miał kiedy biją dzwony / Unosił cię wiatr szalony". ("Byś imię miał", muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Janusz Panasewicz).

W 1998 roku firma STARLING S.A. wydała singiel promocyjny, który zawierał utwór Lady Pank pod tytułem "Prawda i serce" [3:54] (muzyka: Jan Borysewicz, słowa: Jacek Skubikowski). Nagrania tego utworu dokonano w marcu 1998 roku w studio "Hendrix" w Lublinie. Produkcja nagrania: Jan Borysewicz. Realizacja, mix oraz mastering: Paweł Skura. Promocja singla: Management zespołu - Impres Jot, Julita Janicka [Impresariat zespołu Lady Pank].

Wśród promocyjnych singli zespołu Lady Pank należy odnotować trzy płytki: "Młode orły" [4:23] wydane przez KOCH International oraz "Czy czujesz jak" [3:47], jak i "Nie chcę litości" [4:54] (produkcja STARLING S.A.). Interesujące jest także zestawienie dwóch utworów Lady Pank, również wydanych na singlu, a mianowicie: "Rozmowa z..."/"Marchewkowe pole". Ciekawe, bo oba utwory "czasowo" odległe są od siebie o kilkanaście lat... Równie ciekawa jest płyta promocyjna, wydana w 1997 r. przez Starling (SP CD ZSC ZP), zawierająca utwór "Zamki na piasku" [4:37], a promująca wydawnictwo "Lady Pank w transie...".


Wśród dyskografii Lady Pank znaleźć można utwór, który stanowił ilustrację muzyczną do polskiego filmu fabularnego (komedia "Ajlawju" w reżyserii Marka Koterskiego z 1999 roku). Utwór Lady Pank "Do Moniki L.", zawarty na płycie "Koncertowa" oraz na singlu (vide: okładka singla z lewej), stał się podkładem muzycznym do scenicznych zmagań takich aktorów jak Katarzyna Figura czy Cezary Pazura. Zobacz także: Muzyka filmowa W telewizji ukazał się również teledysk z utworem "Do Moniki L.". Na płycie "Koncertowa" (ZIC ZAC, 1999 r.), nieco przewrotnie, zawarta jest wersja stydyjna tego utworu.

W nagraniach studyjnych zespołu Lady Pank niejednokrotnie występowali muzycy sesyjni. Na przykład saksofonista w "Du du" czy w "Raporcie z miasta N."... Na blisko dziesięciu płytach gościnnie wystąpili zaproszeni przez zespół muzycy sesyjni. Byli to m.in.: Zbigniew Namysłowski [saksofon] ("LP3"), Janusz Skowron [instrumenty klawiszowe, Yamaha DX7] ("LP3"), Rafał Paczkowski [instrumenty klawiszowe] ("Tacy sami", "Koncertowa". Na płycie "Zawsze tam, gdzie ty" zagrał już jako szósty muzyk zespołu), BALLY [instrument VALIHA] ("NANA"), Wojciech Olszak [fortepian, instrumenty klawiszowe] ("Mała wojna - akustycznie", "Międzyzdroje", "W transie"), Piotr "Jackson" Wolski [instrumenty perkusyjne] ("Mała wojna - akustycznie"), Anna Bukowska [wiolonczela] ("Międzyzdroje"), Mariusz Patyra [skrzypce] ("Międzyzdroje"), Monika Patyra [skrzypce] ("Międzyzdroje"), Roman Protasik [altówka] ("Międzyzdroje"), Wojciech Pilichowski [gitara basowa] ("W transie"), Patrycja Jopek [skrzypce] ("Nasza reputacja"), Magdalena Specjał [skrzypce] ("Nasza reputacja"), Ewa Bartmann [altówka] ("Nasza reputacja"), Angelika Bielak [wiolonczela] ("Nasza reputacja"), Jerzy Kaczmarek [instrumenty klawiszowe] ("Nasza reputacja").

Na granicy Słońcem opętani

Na przełomie maja i czerwca 2000 roku, ukazał się singiel z piosenką "Na granicy" (BMG Poland). Płytka krążyła jedynie w stacjach radiowych - promocja utworu przed Krajowym Festiwalem Polskiej Piosenki w Opolu. Później pojawiła się kolejna płytka (BMG) z utworem "Słońcem opętani". Natomiast 11 września 2000 roku ukazała się najnowsza płyta zespołu "Nasza reputacja". Oba wspomniane single były singlami promocyjnymi, nie przeznaczonymi do sprzedaży. Trafiły one do rozgłośni radiowych.
Samotne noce

Nieco później ukazał się singiel z utworem "Samotne noce" (muzyka: Jana Borysewicz), do którego słowa ułożyło aż trzech autorów: Jan Borysewicz, Kuba Jabłoński i Andrzej Łabędzki. Produkcja nagrania: Jan Borysewicz; Realizacja nagrania i mix: Leszek Kamiński; Mastering: Julita Emanuiłow w CD Accord. Nagrań dokonano w studio S-4 w Warszawie. Management - Impres Jot Julita Janicka; Product Manager (BMG) - Michał Kwiatek. © Zic Zac Music Company (czas: 3:09).

Utwór jest jednym z nielicznych wykonywanych (śpiew) przez lidera Lady Pank. Kolejnym utworem wyśpiewywanym przez Jana Borysewicza na płycie "Nasza reputacja" jest "Druga strona".

Jesienią 2000 roku, podczas trasy koncertowej promującej płytę "Nasza reputacja", BMG Poland / ZIC ZAC wydał ciekawy singiel - zawierający utwór "Jak ruchomy cel" pochodzący z najnowszej płyty zespołu Lady Pank, a także... track z teledyskiem "Słońcem opętani" w formacie AVI (reżyseria Robert Turło). Singiel jest promocyjny (nie w sprzedaży).

Ciekawostką jest właśnie to, iż płytka - poza ścieżką dźwiękową - zawiera także sekwencję filmową. Dysk po umieszczeniu w czytniku CD-ROM umożliwia (przy wykorzystaniu odtwarzacza multimedialnego do plików AVI) obejrzenie krótkiego filmu z wypowiedziami Jana Borysewicza oraz Janusza Panasewicza, jak również - reżysera teledysku - Roberta Turło. Jest też możliwe obejrzenie całego teledysku "Słońcem opętani" (czas: 5:34).

Kuriozalnym wydawnictwem jest niewątpliwie płyta pt. "The Greatest Hits wykonuje utwory z repertuaru Lady Pank". Zwraca tutaj uwagę zapis tytułów utworów nr 6 i 9 na okładce płyty...

Materiał zawarty na tej płycie ukazał się bez wiedzy oraz zgody zespołu Lady Pank.




W 1998 roku PolyStar Ltd Poland wydał płytę "Gold '98", zawierającą aż 18 utworów Lady Pank, nieco różniącą się od wydawnictwa CD "GOLD" - KOCH International z 1995 roku...

Ponadto ukazało się kilka wydań kasety z materiałem "THE BEST OF", które stanowiły swoiste "osobliwości" na rynku muzycznym. Oprócz kaset: "THE BEST OF..." (Silverton), "THE BEST OF" vol.2 (Bogdan Studio) czy "THE BEST OF" [bonus "Byś imię miał"] (Starling S.A.) - wcześniej, bo w 1992 roku pojawiły się "kuriozalne perełki" z materiałem "THE BEST OF".

Na nośniku MC (CX003) - produkcja i dystrybucja "Baron Music", licencja: Conart - ukazał się materiał "The best of" zawierający w opisie na okładce kasety błędy rzeczowe... Przede wszystkim w tytułach utworów, ale i w nazwisku jednego z autorów tekstów. Natomiast RYTM wydał kasetę (005), na okładce której pojawiła się przedziwna ikonografia przedstawiająca... króliczka - maskotkę jednego z poczytnych magazynów dla mężczyzn...

Kaseta "The best of" RYTM-u zawiera 14 utworów Lady Pank w zestawieniu: Strona A - "Mniej niż zero", "Zamki na piasku", "Kryzysowa narzeczona", "Sztuka latania", "Fabryka małp", "Rysunkowa postać", "Bez satysfakcji" (vocal Jana Borysewicza) [Sic ! W utworze zarejestrowanym dla Budki Suflera występuje Romuald Czystaw]. Strona B - "Tańcz głupia, tańcz", "Vedemecum skauta" (wolniejsza wersja), "Mała Lady Punk", "Minus 10 w Rio", "A to ohyda", "Moje Kilimandżaro", "Wciąż bardziej obcy".

W 1984 roku prywatna firma fonograficzna Karolina ze Świnoujścia wraz z wrocławskim oddziałem PSJ wydała kasetę "Live", na której znalazły się utwory zarejestrowane podczas koncertu w dniu 16 listopada 1983 roku w Hali Gwardii w Warszawie. Kaseta zawierała takie utwory jak: "Mała Lady Punk", "A to ohyda", "Minus 10 w Rio", "Zabij to", "Pokręciło mi się w głowie", "Rolling son", "To jest tylko rock and roll", "Du du", "Moje Kilimandżaro", "Fabryka małp". Zespół wystąpił w składzie: Jan Borysewicz [gitara, vocal], Janusz Panasewicz [vocal], Edmund Stasiak [gitara], Paweł Mścisławski [gitara basowa], Jarosław Szlagowski [perkusja]. Był to w zasadzie pierwszy materiał zarejestrowany na żywo, a następnie wydany na kasecie. Grupa Lady Pank podkreśla jednak, iż pierwszą płytą koncertową zespołu była "Koncertowa" wydana w czerwcu 1999 roku.

Nagrania dokonano podczas koncertu w dniu 16 XI 1983 roku w Warszawie. Mix - Jan Głowacki, re-mix - Sławomir Wesołowski, asystent - Mariusz Zabrocki. Produkcja "Karolina" (Świnoujście) na licencji Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego oddział we Wrocławiu.


Ciąg dalszy nastąpi...

Brak komentarzy: